smcgbg augusti 2013 foto sina farhat

2013/8 Framgångsrikt företagsbloggande

Augusti 2013.

Moderator var Margareta Hallin aka @maja0628 på Twitter.

Tema: Framgångsrikt företagsbloggande

Övergripande frågeställning:

Att driva en företagsblogg kan vara ett bra sätt att nå ut till sina kunder på ett mer personligt sätt än vad en vanlig hemsida kommunicerar. I bloggen kan det finnas utrymme för förtrolighet och möjlighet att skapa en mer genuin känsla.

Men hur får man en bra och intressant företagsblogg och hur får man kunderna att hitta dit? Och var hittar man inspiration för intressanta inlägg? Hur gör man på bästa sätt för att koppla ihop flera kanaler?

Frågor att diskutera:

1. Hur får man inspiration till att skriva?

2. På vilket sätt kan man bredda innehållet för att göra bloggen mer intressant?

3. Hur bjuder man enklast in gästbloggare?

4. Hur marknadsför man sin blogg för att kunderna ska hitta dit?

5. Hur kopplar man ihop de digitala kanalerna på bästa sätt (bloggen med hemsida, Instagram, Twitter, Facebook mm)

6. Hur kan sociala medier skapa försäljning (utan att bli kommersiell)?

Gruppen vars diskussioner sammanfattades av Katarina Tikka sammanställde även följande råd och tips på fråga 6:

1. Företag säljer. Punkt! Om man inte har som målsättning att sälja så är man inget företag.
2. Ärlighet med intentioner räcker långt. Det är ingen som tvivlar på att företag vill sälja.
3. Vi kan se en attitydförändring där sälj inte ses som fullt lika fult längre. Kanske beror det på att även privatpersoner är vana vid att sälja in sig själv med CV, blogg, portfolio etc.
4. Det vi ser är att mediokra säljare tvingas bli bättre.
5. En bra säljare bygger upp ett förtroende och delar med sig av sin expertis och det görs med hjälp av personlighet och öppenhet.
Utifrån detta har vi tagit fram ett antal tips:
– Våga vara dig själv och gärna lite knasig.
– Våga vara obekväm och lite kontroversiell
– Våga dela med dig. Släpp tanken på att någon kan stjäla din idé, bild eller text
– Dela med dig av din berättelse, den du är kan ingen ta ifrån dig.
– Ställ gärna öppna frågor och ta vara på möjligheten att låta kunder ställa frågor till dig.
Sammanfattningsvis så vill vi poängtera att sälj inte är en övertalningsexercis som är över på några minuter. Inspirera, tipsa och hjälp dina kunder att lösa problem så skapar du en långsiktig relation. Det är med hjälp av dessa ärliga och öppna relationer som du bygger upp ett förtroende som i slutänden förhoppningsvis säljer.

Länkar:

Moderatorn Margareta arbetar som ansvarig för sociala medier på Resia där hon sedan december 2010 driver bloggen blogg.resia.se med idag cirka 35.000 besök i månaden. Resia finns även på Facebook, Instagram och Pinterest.

Filmat: 

Gruppens samlade klokheter filmades med Bambuser.

Bloggat av deltagarna:

Hur säljer jag via sociala medier? av Katarina Tikka.

Mer att läsa i ämnet:

6 skäl till varför bloggande fortfarande fyller en funktion av Jennifer Bark på Bloggbyrån.

4 goda vanor för att driva trafik till din blogg av Sara Öhman.

Kära nyhetsbyråer och andra. Detta är content marketing av Thomas Barregren, Kntnt.

Infographic: Bästa tiden att posta inlägg på olika kanaler. Tips av Feffe Kaufmann.

Tack!

Tack till er cirka 80 engagerade deltagare som deltog.

Foto: Sina Farhat 

3 reaktion på “2013/8 Framgångsrikt företagsbloggande”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Människa eller maskin? Identifiera dig, så hjälper du till att minska antalet spamkommentarer i bloggen. Tack! * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.