2012/6 Workshop i webbstrategi

Juni 2012.

Moderator: Maria Gustafsson

Tema: Workshop i webbstrategi

Som säsongsavslutning åkte vi ut i skärgården till Robert NordmanVrångö för en trevlig dag med workshop där vi käkade en mycket god lunch på uteserveringen. Samtidigt diskuterade vi kring vad vi vill ha med på våra webbplatser oavsett om det är en egen blogg, företagets sajt eller en Facebooksida. Denna lunch var längre än de vanliga lunchträffarna. Detta var efterfrågat av många för att hinna komma längre i diskussionerna än under sin lunchrast. Resultatet var så positivt att vi redan på plats bestämde oss för att upprepa upplägget längre fram. Idag kombinerade vi träffen med en GeekWalk för dem som ville promenera en sväng på ön.

Övergripande frågeställning:

Planering av strategisk kommunikation på internet.
Vad ska man tänka på för att lyckas med kommunikation genom sin webbplats? Vilka val är konstruktiva att göra?

Diskussionsunderlag:

Specifika frågeställningar för workshopen med gruppdiskussioner:

Webbstrategi för webbplatsen: _________________________________

Ansvarig för strategin: _______________________________________

  1. Övergripande syfte med webbplatsen är att:
  2. Genom webbplatsen vill jag kommunicera med besökarna om:
  3. Målgruppen för kommunikationen är:
  4. Konkreta mål med webbplatsen är:
  5. Tonaliteten i stil och innehåll på webbplatsen ska signalera:
  6. Kommunicera en känsla av trovärdighet:
7. Taktisk handlingsplan för att nå strategiskt syfte och mål.

Välj och prioritera det som behöver göras i riktning mot uppsatta mål.

Första steget:

Vad:
När:
Vem:

Andra steget:

Vad:
När:
Vem:

Tredje steget:

Vad:
När:
Vem:

Exempel på val: 

  • Hur blir webbplatsen lättanvänd (användarvänlighet)
  • Hur ofta ska inlägg publiceras (frekvens)
  • När ska inläggen publiceras (tidpunkt)
  • Vilka webbplatser är det konstruktivt att dela inläggen på (spridning)
  • Skriva sökmotoroptimerat (SEO)
  • Hur ofta och när ska resultaten följas upp (mätning)
  • Vilken kunskap är målgruppen intresserad av (sharing is caring)
  • Antal besökare (målbild)
  • Interagera (relationsbyggande)

Egna reflektioner

  • Utmaningar:
  • Möjligheter:
Länkar: 
Film
.
Deltagarnas bloggar: 
Vi provade att köra en Google+ Hangout on Air i SMC Gbg för första gången idag med Daniel Karlsson vid spakarna. Martin Lindeskog deltog på distans via sin webbkamera. Här berättar Daniel om utmaningarnaHär hittar du vår sida i Google +.
.
.
Kristina Svensson bjuder på fina bilder från Vrångö.
Sina Farhats bjuder på sina ljusa bilder från workshopen.
.
‎Tips från Kalle Blomqvist: ”Vi vill inte ha ett formulär på vår startsida. Vi vill prata med kunderna”. Svarar du i telefon 24×365 ? Nej, men dina blivande kunder ser din webbplats 24×365. Formuläret behöver endast 4 rader: Företag, namn, e-post, tel. Skriv t.ex. ”…skriv ditt telefonnummer här så ringer vi upp”. Jag lovar, ni får fler kunder med detta än att bara ha en länk ”Kontakta oss” och ett (alltför) omfattande formulär på Kontakt-sidan.
.
Bonusmaterial:
Per Axbom: Vad gör en webbstrateg? Per delar med sig av smarta mallar, du hittar dem här.
Live from BlogWorld: En artikel om webbstrategiers utveckling (engelska).
.
Här hittar du flödesschemat från Per Axbom för att: Besvara inlägg och kommentarer om ditt företag på nätet som jag hade med på workshopen. Om du läser kommentarerna så hittar du min från februari 2009. 🙂
.
5 minuters verktyg för att skapa en strategi: Social Media Policytool.
.
Case som inspiration:
Vingresors kommunikation i sociala medier.
Läs Hanna Kastås, ansvarig sociala medier på Vingresor ge sina fem bästa tips i Internetworld för kommunikation i sociala medier. Mer information om Vings marknadsföring.
.
Läs också Jarno Vanhataio, VD på Nelly.com berätta om deras webbstrategi för Facebook.
.
Tack för en engagerat deltagande i workshopen i webbstrategi, lycka till med arbetet med era webbplatser och tack till Robert Nordman med personal för en kanonfin lunch! Ha en härlig sommar så ses vi den 31 augusti igen! Se kommande teman i kalendern 🙂
.

3 reaktion på “2012/6 Workshop i webbstrategi”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Människa eller maskin? Identifiera dig, så hjälper du till att minska antalet spamkommentarer i bloggen. Tack! * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.