smcgbg november 2014 foto sina farhat

2014/11 E-handel + sociala medier = social commerce

November 2014

Tema: Vi pratar e-handel och sociala medier

Moderator:  Jonas Åkermark @swirl77 på Twitter och Mattias Ekestena @ekestena på Twitter från Wipcore.

Presentation av temat


Jonas och Mattias presentation:

 

Deltagarnas sammanfattningar

Deltagarnas sammanfattande ord efter gruppdiskussionerna + ett battle mellan Robin Pettersson och Agnes Andersson Hammarstrand, se bilden till inlägget.

Övergripande tema

Jonas Åkermark och Mattias Ekestena från Wipcore presenterade en nulägesanalys om e-handel.  De gick igenom lite utmaningar och möjligheter med sociala medier för e-handel.

E-handeln växer stadigt år för år, c:a 15% har tillväxten varit de senaste åren. Men vilken roll har sociala medier för e-handelns utveckling? Hur kan e-handlare använda sociala medier på bästa sätt och hur kan kunder använda sociala medier för att interagera med företag?

Diskussionsfrågor

Deltagarna fick fördjupa sig i varsin fråga per grupp.

1. På vilket sätt tycker ni att e-handlare bör använda sig av sociala medier på bästa sätt?
Perspektiv: E-handlare.

2.Vilka risker ser ni för företag som helt bortser från sociala medier? Och vilka konsekvenser kan det få att inte vara närvarande i sociala medier?
Perspektiv: E-handlare.

3. Vilka för- och nackdelar finns det för konsumenten med sociala medier i relation till e-handeln? Hur medvetna är konsumenter i allmänhet om sociala medier?
Perspektiv: Kunder.

4. Användningen av sociala medier mellan företag och konsument (B2C) är idag ganska väletablerat, däremot har B2B inte alls blivit lika framgångsrikt vad tror ni att det beror på?
Hur skulle B2B- företag kunna agera smartare i sociala medier för att bli mer framgångsrika?
Perspektiv: B2B.

5. Vilken strategi tycker ni är bäst för sociala medier:

· Att ha en välgenomtänkt strategi och hålla sig till sin plan
eller
· Att snabbt ge sig ut och testa, analysera och göra förändringar

Läs mer om månadens tema

Jonas Åkermark och Mattias Ekestena, månadens moderatorer tipsar om mer läsning.

Deltagarna tipsar:

Lyssna på podcast om e-handel:

Se vad vi diskuterade vid de tidigare träffarna om e-handel och m-handel i kombination med sociala medier:

Tack!

Tack alla deltagare för en aktiv och konstruktiv träff med hög energi och engagemang på vårt nya ställe E HIVE.

Foto: Sina Farhat

2 reaktion på “2014/11 E-handel + sociala medier = social commerce”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Människa eller maskin? Identifiera dig, så hjälper du till att minska antalet spamkommentarer i bloggen. Tack! * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.