Augusti 2014 smcgbg foto Sina Farhat.jpg

2014/8 Kommunikation inför supervalet

Augusti 2014

Tema: Supervalår. Hjälper eller stjälper sociala medier oss att göra välgrundade val till kommun, landstingsfullmäktige och riksdag?

Moderator: Maria Gustafsson @mikumaria på Twitter.

Deltagarnas sammanfattningar

Deltagarnas sammanfattande ord efter gruppdiskussionerna.

Övergripande tema

Den 14 september går vi till val i Sverige. Med valkompasser, bloggar och partierna i sociala medier finns det ett informationsunderlag för oss som ska rösta. I sociala medier finns det möjlighet till dialog med partiepresentater och andra intresserade. Frågan är hur det fungerar i praktiken.

Diskussionsfrågor

Deltagarna uppmuntrades ge egna förslag på varje fråga.

1. På vilka sätt ökar sociala medier våra möjligheter att göra välgrundade val?

2. Hur skulle den perfekta informationen med budskap, kanaler och dialog kunna se ut för att ge bästa resultat för oss?

3. Kommer sociala medier att påverka valresultaten? I så fall hur då?

4. Risk för information overload. En del har redan tröttnat på valinformationen i sociala medier och har tryckt mute på allt med val alternativt väljer att enbart följa det parti de redan har bestämt sig att rösta på. Hur kan vi filtrera informationen samtidigt som relevant information kommer fram?

5. Cirka 1 av 10 invånare i Sverige är inte digitalt delaktiga. Vad missar de för information inför valet?

Läs mer om månadens tema

Inspiration med valkompasser, artiklar och annat matnyttigt till diskussionerna.
Valmyndigheten.

TV4s partiskola med Marcus Oscarsson.

SVTs Valkompass.

Aftonbladets Valkompass.

DNs Valkompass.

SvD Valkompass.

SRs Valkompass.

Metro om resultaten i valkompasser.

Tips på Masterclass i bildanalys inför valet med ADA Sweden.

Tack!

Tack alla deltagare för en aktiv och konstruktiv träff på vårt nya ställe E HIVE.

Foto: Sina Farhat

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Människa eller maskin? Identifiera dig, så hjälper du till att minska antalet spamkommentarer i bloggen. Tack! * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.