2014/1 Sälj med hjälp av sociala medier

Januari 2014

Moderator: Katarina Tikka @ustikka på Twitter

Tema: Sälj med hjälp av sociala medier

Övergripande frågeställning:

Vi diskuterar hur man kan sälja med hjälp av sociala medier.

Med avstamp i den diskussion som startades under träffen om framgångsrikt företagsbloggande kommer vi att fördjupa oss i ämnet sälj med hjälp av sociala medier.

Vi har alla hört att man som företag behöver investera i en närvaro i sociala medier. Det sägs hjälpa dig bygga starka varumärken och skapa en relation med dina kunder. Men hur är det med försäljningen?

De flesta företag måste noggrant se över hur de spenderar sin marknadsföringsbudget. Som företag lägger du till sist tid och pengar på det som du tror ger ökad försäljning.

När konsulter inom området ger råd hör man ofta att man inte ska sälja och att man ska undvika att vara allt för kommersiell. Det man egentligen menar är att tillvägagångssättet har ändrats.

Under denna träff lyfter vi frågan om sälj i sociala medier. För i slutänden råder det inget tvivel om att det är det du vill uppnå som företag. Så hur gör man?
Utifrån olika verksamheter diskuterar vi hur försäljningen kan förbättras med hjälp av sociala medier.

Diskussionsfrågor:

Diskussionsprocess i 30 minuter för samtliga deltagare:

1. Hur går du till väga när du ska köpa produkten eller tjänsten? Skissa på hur processen kan se ut från det att tanken föds till dess att du eventuellt blir en återkommande kund. (5 min)

2. Välj 1-3 problem/frågor som du möter. Det räcker med ett problem från en av faserna nedan. (5-10 min)
– Innan du tar kontakt med ett företag eller en produkt
– När du överväger köpet
– När du har köpt produkten/tjänsten

3. Utifrån ovanstående problem och frågor ta fram förslag på hur företaget skulle kunna förbättra din köpupplevelse med hjälp av sociala medier.
Försök vara så konkret som möjligt.

– Vilken plattform är bäst lämpat? (Facebook, Instagram, egen app etc.)
– Kan det sociala integreras i affärsmodellen?
– Vilken typ av inlägg skulle du uppskatta? (i motsats till vad som skulle störa dig?)

Filmat: 

Gruppens samlade klokheter filmades med Bambuser.

Bloggat av deltagarna:

Sälj med hjälp av sociala medier av Katarina Tikka.

Sälja med hjälp av sociala medier av Kristina Svensson.

Tack!

Tack till er cirka 80 engagerade deltagare som deltog och till Anna Lerneryd som tipsar om event i Göteborgsområdet i sin blogg Networking with tea.

Foto:  Maria Gustafsson @mikumaria på Twitter

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Människa eller maskin? Identifiera dig, så hjälper du till att minska antalet spamkommentarer i bloggen. Tack! * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.