2013/10 Boktips och bokbusiness i sociala medier

Oktober 2013

Moderator: Kristina Svensson @kristinahsvens på Twitter

Tema: Boktips och bokbusiness i sociala medier.

Övergripande frågeställning:

Kristina Svensson är läsare, författare och ordförande i Egenutgivarna – en förening för alla som skriver och ger ut sina böcker.

Bokbranschen är mitt i en förändringsresa; böcker ges ut, säljs och läses på nya och annorlunda sätt. Mångfalden ökar när alla kan ge ut och tycka till om böcker.

Förr recenserades alla nyutgivna böcker av litteraturkritiker i papperstidningar och bokutbudet bestämdes av ett fåtal jättar som kontrollerade utgivning, distribution, marknadsföring och försäljningskanaler.

Idag har jättarna fått konkurrens av en rad småförlag och Amazon. E-böcker är billiga och lätta att skapa och distribuera.
Via bloggar och sociala medier kan alla som vill recensera, diskutera och debattera böcker med likasinnade. Det skrivs om böcker på egna bokbloggar, i bokcirklar, på nätbokhandlarnas webbsidor och platser som GoodReads och Boktipset.

Läsare, författare och marknadsförare använder samma kanaler och reklam och information blandas.
Utbudet av böcker har blivit större och mängden information om böcker har ökat – har det påverkat våra läsvanor? Hur väljer vi vilka böcker vi vill läsa? Finns det bra eller dålig reklam för böcker?

Frågor att diskutera:

1. Era tre senaste lästa böcker, varför valde ni att läsa just dem? Är det skillnad på e-böcker eller tryckta böcker?

2. Vad är viktigast för att välja bok; bokomslag, titel, rekommendationer, genre, format eller något annat?

3. Läser ni bokrecensioner eller bokbloggar? Var/vilka i så fall?

4. Diskuterar ni böcker i GoodReads, Boktipset, bokbloggar, Instagram, Twitter, Facebook eller andra ställen?

5. Hur tycker ni att författare som vill nå ut med sina böcker i sociala medier ska göra? Har ni sett bra eller dåliga exempel på marknadsföring av böcker?

Länkar till de medverkande författarnas böcker:

Kristina Svensson: Jakten på den perfekta puben och Förverkliga din bokdröm, en handbok. Kommande bok Strövtåg runt Antibes.
Kajsa Asp Jonsson: Mersmak för livet. 
Sofie Sandell:  Digital leadership. Registrera dig för ett gratis nedladdat utdrag av Sofies e-bok här.

Filmat: 

Gruppens samlade klokheter filmades med Bambuser, som bonus en reklamfilm på slutet med gruppens medverkande författare.

Bloggat av deltagarna:

Kristina Svensson: Boktips och bokbusiness i sociala medier #smcgbg

Sofie Sandell: Social Media Club Göteborg – book marketing.

Hans Hirschi: The importance of a good book cover.

Mer att läsa i ämnet:

Birgitta Edberg gästbloggar i Lilla Gumman: Idé och teknik, så skriver du en bok.

Kristina Svensson: Egenutgivarnas egna berättelser från HOI förlag.

Ann-Sofie Hermansson i GP: En gudagåva med en bra bok.

Infografik om att arbeta med sociala medier: Social Media Workflow.

Skavlans reporter Niklas Källner (video): Vilken bok läser du?

Mutual Book Marketing: Ladda ned ett dokument med marknadsföringstips. / Tack Sofie Sandell.

Tack!

Tack till er cirka 50 engagerade deltagare som deltog och till Anna Lerneryd som tipsar om event i Göteborgsområdet i sin blogg Networking with tea.

Foto: Sina Farhat

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Människa eller maskin? Identifiera dig, så hjälper du till att minska antalet spamkommentarer i bloggen. Tack! * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.