2013/2 Kollektivtrafik i sociala medier

SMCGBG feb 2013 Maria Gustafsson 2

Februari 2013.

Moderatorskapet delades av Michael Sillion och Maria Gustafsson

Tema: Kollektivtrafik i sociala medier.

Övergripande frågeställning:

Idag har vi möjlighet att ha kontakt med dem vi reser med via Facebook, Twitter och andra kanaler utöver telefon.

Så hur vill du kommunicera med den researrangör du reser med?
Vilka sätt fungerar?

Scenarios att diskutera:

1. Hur funkar det: 
Diskutera hur det allmänt fungerar idag med kommunikation med lokaltrafiken:
+ Vad fungerar bra:
– Vad har förbättringspotential:

2. Välj den optimala kanalen:
I vilken kanal vill du snabbast få svar vid kommunikation med lokaltrafiken?
Via Twitter, Facebook, i en särskild app för din lokaltrafik? Hur är det när det är som bäst?

3. Bygga kollektivtrafiken genom data som samlats in via sociala medier:
Vill du ha en app som kan optimera lokaltrafik på mindre orter? Där du delar med sig av data som att du fyller i hur du har tänkt resa och när. Researrangören kan sedan lägga rutterna efter resenärerna.
– Hur skulle detta kunna fungera?

4. Framtidsvision:
Hur använder vi sociala medier när reser vi med lokaltrafik om tio år?
Kan vi då se i realtid var alla fordon befinner sig?
Kan vi se vara alla våra vänner är i realtid om dom satt på den flaggan?
Via WiFi i lokaltrafiken utan att checka in?
Kan du alltid se dina barn?
Vill vi ens veta allt det här i framtiden eller är det nu när tekniken är ny som vi är nyfikna?

Filmat:

Gruppernas filmade sammanfattningar på Bambuser.

Bloggat av deltagarna:

Anna Lerneryd bloggade : Kollektivtrafik i sociala medier.

Länkar:

Västtrafik på FacebookVästtrafik lägger ned sin blogg.

SJ på YouTubeSJ på Twitter.

Mer att läsa: 

Filmat och bloggat av Jon Klarström om att resa med kollektivtrafik med sin son i rullstol: Västtrafik – Västtragik.

Läs om hur Skånetrafiken använder sociala medier.

Alejandro Crespos tips om app för Västtrafik för Android.

Frida Nelhans och Eva Halmemies skrev under 2011 en Fallstudie för Västtrafik med frågeställningen: Strategier för sociala medier som PR- verktyg – En fallstudie av Västtrafik. Den har sin kärna i hur man ska hantera kundservice, bygga upp; förstärka och bevara ett företags (eller organisations) varumärke. Med tanke på dagens diskussionsämne kan det finnas vissa av er som vill fördjupa er och då är det fritt fram att göra det genom att ladda ner och läsa vår fallstudie. Vid frågor hör av dig till Frida på Twitter @fridanelhans eller via mail på info@fridanelhans.com

Kalle Blomqvist tipsar om:

Samtrafiken.

– Som av en händelse lanserar Sveriges Radio sin nya smarta trafiksida denna vecka. Den känner av var du befinner dig och visar alla störningar både på vägarna och i kollektivtrafiken, både på en karta och i text. Allt är samlat och länkar finns till andra bra restjänster, inkl SR:s FB- och Twittersidor om trafiken.

– Stefan Bergfeldt besökte Göteborg för att delta på knytkonferensen WebCoast och bloggar om att köpa sms-biljetter.

Tack!

Tack till er 30 engagerade deltagare och Jonas Medin, Västrafik som bidrog till diskussionen.

Nu har blogginläggen dela vidare-knappar så att du har enklare att dela vidare inläggen i sociala medier.

Foto: Maria Gustafsson

En reaktion på “2013/2 Kollektivtrafik i sociala medier”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Människa eller maskin? Identifiera dig, så hjälper du till att minska antalet spamkommentarer i bloggen. Tack! * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.