2012/9 Mäta resultat i sociala medier

September 2012

Tema: Mäta resultat i sociala medier

Moderator: Sarah Johansson @sarahsmind på Twitter, på bilden tillsammans med Deeped Strandh.

Övergripande frågeställningar:
All professionell kommunikation börjar med att lyssna.
Vem är målgrupp, vad pratar de om, vad skrivs/sägs, var finns de, hur beter de sig?
Ju fler frågor som ställs och besvaras ju större kunskap får du om hur din kommunikation kommer att landa.

Hur gör man då?

Analysen är grunden för att skapa effektiv kommunikation. Hur skapar du slagkraftiga siffror som gör att du vinner din affär/bevisar din tes?

Specifika frågeställningar:

1. Att mäta är svårt – vilka nyckeltal tycker du är viktigast när du mäter kommunikation? Varför?

2. Har ni exempel på kampanjer där uppföljningen visat tydliga siffror? Diskutera till exempel om bra reklam alltid är effektiv reklam, eller kommunikation som har träffat helt fel.

3. Vilka verktyg använder du och varför, hur skulle ditt dröm-analysverktyg se ut?

Länkar

Filmat:

Här kan du se deltagarnas sammanfattande diskussioner modererade av Sarah Johansson i två filmer, film 1 och film 2 .

Moderator Sarah Johanssons blogginlägg kommer.

Material från deltagarna:

Mättankar efter fredagens SMC Gbg av Niklas Angmyr. Läs även kommentarerna.

SMC GBG topic of the day – how to measure effectiveness and value generated of a social av Veronica Stenberg.

Aktuellt case om kommunikation av Robert Börjes.

Utnyttja analysverktyget för att stärka din kampanj av Victoria Ahlén.

Filmen om att göra ett SPA hemma som Anita Montan berättade om kampanjen de gjort för Varbergs kurort.

Facebook en miljard aktiva användare av Deeped Strandh.

Bonusmaterial och tips:

Marketing Village tipsad av Bert-Ola  Bergstrand.

Presentation om ROI in Social Internet Expo 2012 tipsad av Kalle Blomqvist.

Klout Score.

PeerIndex.

Tack till alla 70-tal deltagare som gjorde ert bästa för att dagens träff blev så bra i bokmässevimlet.

Foto: Sina Farhat

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Människa eller maskin? Identifiera dig, så hjälper du till att minska antalet spamkommentarer i bloggen. Tack! * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.