2012/8 E-handel i sociala medier

Augusti 2012.

Moderator Per Svanström

Tema: E-handel i sociala medier

Övergripande frågeställning:

At världen har blivit digital och att vi lever mer och mer online är nog inte många som ifrågasätter. Inte heller står det någon tvekan i den påverkan som Sociala Medier har haft på våra liv. Den digitala revolutionen förändrar världen vi lever i och ett område som sett en enorm utveckling de senaste åren är e-handeln.

Vi handlar i allt större utsträckning våra varor online, vi interagerar med våra vänner genom produktrekommendationer, bilder vi tar med vår mobiltelefon för att få hjälp att välja produkt. Beteenden som definitivt har påverkats av smartphones, e-handeln och sociala medier.

Trots att vi haft livsförändrande lanseringar som iPhone, Facebook, Google, Amazon, Twitter, Itunes med mera med mera, så bleknar de alla i jämförelse med den totala förändring vi står inför de kommande åren.

Något håller på att hända som de flesta av oss inte ens kan föreställa oss, som kommer förändra våra liv, vårt samhälle, våra jobb, ekonomin, vår kultur, ja till och med våra familjer – ”Digital Natives” eller generationen som är ”född digital” håller på att växa upp. De föregår paradigmskifte som naturligtvis också kommer påverka Sociala Medier och E-handeln.

Med det som språngbräda så ska vi försöka vidga våra vyer, försöka kasta loss de analoga och traditionella utgångspunkter som vår värld idag trots är baserad på och diskutera en del frågeställningar rörande Sociala Medier och E-handel.

Diskussionsunderlag från Per Svanström.

Specifika frågeställningar:

1. Vad tror du är den största förändring vi kommer se rörande Sociala Medier och E-handel när Digital Natives börjar handla på allvar, men också när de börjar sitta på beslutssidan?

2. Med utgångspunkt i en Omni-kanal upplevelse, hur tror du sociala medier kommer användas tillsammans med e-handeln?

3. Hur kommer framtidens Sociala Medier fungera för att göra vår e-handelsupplevelse bättre?

4. Genom Sociala Medier så har tillverkarna fått en möjlighet att kommunicera och interagera direkt med slutkunden. Hur tror du att strukturen grossist/tillverkare, e-handlare, slutkund kommer att påverkas de nästkommande 5 åren?

5. Sociala Medier och E-handeln används allt mer genom de mobila enheterna. Hur ser köp-upplevelsen ut för mobilanvändaren i relation till Sociala Medier och E-handel ut de närmsta 3 åren?

6. Om du fick vara ansvarig för Sveriges största e-handelsplats under ett år med obegränsade resurser. Vad skulle du implementera då?

Länkar:

Filmat:

För att underlätta tittande filmade jag i en tagning denna gång. Här är filmen med samtliga sammanfattningar från grupperna.

Bloggat av deltagare:

Social Media Club – eCommerce and Social Future Trends Imagined av Veronica Stenberg.

Lillkillen på LOA + #smcgbg av Niklas Angemyr.

Extramaterial

Bonusmaterial från månadens moderator Per Svanström:

Born Digital.En bra bok som beskriver Digital Natives eller snarare det mer moderna benämningen Born Digital är boken med samma namn.

Harvard Business Review skrev i slutet av 2011 en mycket bra beskrivning om Omni Channel Retailin.

We’e Ready for the Omnichannel Revolution- Are You? Forbes skrev en bra sammanfattning om Omnikanal behovet som jag tycker lägger en bra intressegrund om det är första gången man kommer i kontakt med begreppet Omnikanal.

Om omni-channel på Wikipedia. ”The omni-channel consumer wants to use all channels simultaneously, and retailers using an omni-channel approach will track customers across all channels, not just one or two. Using omni-channel retailing while working with the ”Connected Consumer”,[1] all shopping channels work from the same database of products, prices, promotions, etc. Instead of perceiving a variety of touch-points as part of the same brand, omni-channel retailers let consumers experience the brand, not a channel within a brand. Merchandise and promotions are not channel specific, but rather consistent across all retail channels. The bricks-and-mortar stores become an extension of the supply chain in which purchases may be made in the store, but are researched through other ”channels” of communication.[2] With omni-channel retailing, marketing is made more efficient with offers that are relative to a specific consumer determined by purchase patterns, social network affinities, website visits, loyalty programs, and other data mining techniques.”

Bonusmaterial:

På söndagar handlar vi mest. Om e-handel i Internetworld av Fredrik Wass. Fler läsvärda artiklar om e-handel på sidan.

E-handel, Social Commerce och Insikter från Nordic Commerce Summit 2012 av Sara Öhman.

On commerce: a Rose is a Rose is a Rose is a Rose som Fredric Landqvist skrev i bloggen Emergent Mecccano i samband med ett e-handel seminarie på Handels.

Grattis Incontro – stans bästa bar!

Vi gratulerar restaurang Incontro – Göteborgs bästa bar tack vare radiostationen Mix Megapols lyssnare, grattis!

Tack alla 50-60 deltagare för en kanonbra start på vårt 4:e år i Social Media Club Göteborg!

Foto: Sina Farhat

En reaktion på “2012/8 E-handel i sociala medier”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Människa eller maskin? Identifiera dig, så hjälper du till att minska antalet spamkommentarer i bloggen. Tack! * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.