2012/5 PR i sociala medier

Maj 2012.

Moderator: Katharina Brunat

Tema: PR i sociala medier

Övergripande frågeställning:

Hur skapar man en röd tråd mellan olika kanaler för att bäst ta tillvara PR-potentialen?
Och hur gör man rent konkret för att skapa genomslag och affärsnytta via PR i sociala medier?

Diskussionsunderlag från Katharina Brunat:

Specifika frågeställningar för gruppdiskussioner:

1. Vi har länge kunnat läsa om vad som skrivs i dagens tidning via sociala medier och få tips om intressanta läsvärda artiklar och inslag. Men idag kan det lika gärna vara omvänd ordning. Dvs att en snackis i sociala medier ligger till grund för en artikel i tidningen eller en diskussion i nyhetssoffan.

a) Har du egen erfarenhet av att få utrymme i traditionell media som ett direkt resultat av din närvaro i sociala medier? Berätta!
b) Finns det skillnader beroende på sociala media kanal tycker du? I så fall vad?
c) Många spår att vi går mot en framtid då vi inte ens kommer att använda oss av definitioner som social media vs traditionell media? Vad tror du? Hur kan det komma att se ut istället? Ge gärna konkreta exempel.

2. Ditt företag har skrivit en pressrelease angående att ni lanserar en ny produkt/tjänst. Ni planerar att skicka ut den via ert konto på MyNewsdesk och till ett gäng utvalda journalister som ni har kontakt med sedan tidigare.

a) Hur kan ni förstärka pressreleasens genomslagskraft med hjälp av sociala medier?
b) Hur skapar man en röd tråd mellan traditionell pressbearbetning och sociala media?

3. Bloggosfären kallas ibland för ”de nya journalisterna”. Hur starkt PR-värde ett blogginlägg har beror på många olika parametrar ex. bransch, målgrupp, antal läsare och köpkraften hos bloggens publik. Men för flera företag är synlighet i bloggosfären minst lika viktigt som att nå ut i traditionell media.

Case: Snygga Tröjans höstkollektion
Modeföretaget Snygga Tröjan planerar för höstens kollektion med färgsprakande mönster och djungeltema. Dessutom är hela nya kollektionen framtagen ihop med ett socialt företag som arbetar för hållbara arbetsvillkor bland textilarbetare i Indien. Snygga Tröjan vill gärna få bloggare att uppmärksamma den nya kollektionen men funderar på vilka bloggar de bör rikta sig till och hur man når dem utan att betala för annonsplats.

a) Hur ska Snygga Tröjan nå ut till bloggosfären? Kom med konkreta tips och idéer!
b) Hur kan Snygga Tröjan mäta effekten av kampanjen?

Länkar

Filmade sammanfattningar från grupperna:

Film 1 med Szofia Jakobsson samt Michael Sillion och Elwira Kotowska.

Fim 2 med Anna-Lena Tafani, Marita Björklund och Therese Lindqvist-Reis. 

Film 3 med Carl-Johan Magnusson samt Martin Lindeskog och Kalle Blomqvist.

Film 4 med Tomas Lindroth, Frida Nelhans och Patrik Strömberg.

Film 5 med Ylva Bergvik.

Bloggat av deltagare

Pr i sociala medier av Frida Nelhans.

Bonusmaterial:

Foto: Sina Farhat

Tack för en fantastiskt bra diskussion och för allt att ni delar med er av, alla 69 deltagare som deltog i sommarvärmen! Välkomna till nästa lunchträff, på Vrångö i Göteborgs skärgård, som kommer att ha temat workshop i webbstrategi med moderator Maria Gustafsson den 17 juni!

En reaktion på “2012/5 PR i sociala medier”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Människa eller maskin? Identifiera dig, så hjälper du till att minska antalet spamkommentarer i bloggen. Tack! * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.