SMC Gbg april 2012 foto Sina Farhat

2012/4 E-handel och sociala medier

April 2012.

Moderator: Nina Dufmats

Tema: E-handel + Sociala Medier = Sant?

Övergripande frågeställning:
Hur ser framtidens e-handel ut och hur kommer den stå i relation till f-commerce, m-commerce och sociala medier?

Diskussionsunderlag från Nina Dufmats:

E-handelns utveckling har gått relativt stadigt uppåt sen den introducerades på 90-talet (med undantag för IT-bubblans backlash), men e-commerce kommer också alltid ha vissa primära barriärer som hindrar dess framtida potential. Shopping ger ofta en social upplevelse, människan gillar att ha ett personligt möte innan och under pågående köp. Vi tycker om att interagera med likasinnade och dela upplevelsen som shopping är, med andra, få råd och tips om varor etc. Enligt vissa är det en självklar utveckling att social shopping tar form på nätet efter hand, då handeln upptäcker hur man kan kapitalisera på den tillit och vilja att dela med sig som existerar mellan vänner och bekanta i t.ex. sociala medier. Word of mouth-e-marketing som emulerar WOM i den fysiska världen, främjas också i sociala medier genom delningsfunktioner och viral spridning. Man kan även få ett visst element av den instant gratification (omedelbara tillfredsställelse) som annars avsaknas inom e-handel, genom chansen av att få snabb feedback på de inköp man gjort även om man inte fått den fysiska varan i handen. Genom en social shoppingsajt eller genom sociala mediekanaler som berör en e-handelssajt, kan man dessutom ofta finna en naturlig mötespunkt med andra inom samma brand community. Där uppmuntrar man till interaktion runtom varumärket, främjar kundengagemang, skapar kundnytta och driver försäljning.

Branschorganet Svensk Handel förutspår även att allt fler handelsfunktioner i framtiden samlas i mobilen. Att man t.ex. genom att rikta mobilen mot en vara kan få all information som behövs om pris, kvalitet, ursprung och historia (exempelvis med hjälp av QR-koder). Mobilen blir ett personligt hjälpmedel för att kommunicera, hitta och betala varor och tjänster i den fysiska och virtuella världen och m-commerce tar över mer och mer.

Specifika frågeställningar för gruppdiskussion:

A) Är det möjligt att återskapa den sociala shoppingupplevelsen på nätet genom att låta e-handeln gå hand i hand med sociala medier? Kommer det att få önskad effekt på lång sikt?

B) Enligt Svensk Handels vision kommer 20% av alla företag använda sociala medier som försäljningskanal år 2020 – tror du att denna vision kommer slå in? Hur kan vi hjälpa f-commerce att växa och bli en stark försäljningskanal?

C) Finns det bättre sätt än f-commerce att integrera sociala medier med e-handel och på så sätt skapa en social shoppingupplevelse online? Kan vi väva ihop handel via sociala medier och m-commerce?

D) Kan vi genom sociala medier överbrygga problematiken kring avsaknad av instant gratification, då man inte får varan med sig rätt i handen när man genomfört betalning?

E) Är sociala medier ett bra hjälpmedel för att skapa brand communities och ett socialt upplevelserum i själva e-handelsbutiken? Kommer detta kunna hjälpa e-handeln att överbrygga problematiken kring avsaknad av social shopping, och kommer man genom detta kunna öka e-handelns potential?

F) Är det egentligen ett problem för e-handeln att man går miste om en social upplevelse? Finns det andra fördelar/nackdelar med e-handel som spelar större roll för dess framtida position, och kan man på något sätt väva in sociala medier och/eller mobilen och förbättra e-handeln med dessa aspekter i åtanke?

Länkar:

Filmade sammanfattningar från grupperna:

Film 1 med fråga A. 

Film 2 med fråga C.

Film 3 med fråga E.

Film 4 avslutar fråga E och fortsätter med fråga F. 

Film 5 med e-handlare på plats. 

Bloggat av deltagare: 

Nina Dufmats, Market Broker om dagens lunchträff.

Anna Lerneryd, Working with tea om dagens lunchträff.

Bonusmaterial:

Nordic ecommerce knowledge.se: Edokumentären om Klarna tips från Rikard Westberg.

Peter Höjman, No Lingo Väx din e-handel.

How Social Login Impacts Ecommerce [Infographic] lästips av Kalle Blomqvist.

Få dina kunder att marknadsföra dig i sociala medier tips i Entreprenör24.

Så avslöjar du en kinesisk piratshop, i .se

Kommentarer i Facebookinbjudan efter lunchträffen:

Oscar Eidering:

Tack för en intressant lunch Social Media Club! För övrigt tror jag att F-handel äntligen erbjuder en konkret hävstång på företags facebook-grupper som annars ofta är relativt improduktiva i förhållande till insats för små e-handelsföretag. Ett bra sätt att jobba vidare med befintliga kunder. Jag föreställer mig APIer för att kundanpassa shoppen för min storlek av kläder/skostorlek/smak /bläcktoners till just min skrivare och ev. rabattcounters. Från det enda till det andra hade jag även lite tankar kring det här med ”problematiken” kring instant gratification. Detta är en högst personlig reflektion och kanske inte återspeglas i generella beteenden, men för mig är det många gånger faktiskt roligare att handla på nätet. För när jag beställt något jag vill på nätet, får jag dessutom gå och längta efter saken i några dagar (undantag trötta prylar ex förbrukningsmaterial). Jag konsumerar förväntningen. Det förgyller min köpupplevelse och jag tror att man med sociala medier kan förvalta denna upplevelse.

Per Svanström:

Mycket intressant Oscar Eidering och vad tror du om tanken att Instant gratification är en sak som vi Digital Imigrants ser som mycket viktigare då vi försöker applicera våra tidigare traditionella värderingar, men som inte alls är lika viktiga för Digital Natives, då de växt upp med e-handel och digitala kanaler från födseln?

Oscar Eidering:

Ursäkta ett oförskämt sent svar Per! Intressant… Jag håller med dig om att den tanken helt låter rimlig dvs. det är ett inlärt beteende där imigranter tar längre tid på sig att av/omprogrammera belöningsystemet från en tidigare allmän struktur. Vore intressant att se vad det gör för skillnad i demgrafiska grupper, procentuell andel av fysiska/digitala köp. Hur lång tid tar det att lära en gammal hund att sitta?

Foto: Sina Farhat @belola

Välkomna till nästa lunchträff som kommer att ha temat PR i sociala medier med moderator Katharina Brunat den 25 maj!

3 reaktion på “2012/4 E-handel och sociala medier”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Människa eller maskin? Identifiera dig, så hjälper du till att minska antalet spamkommentarer i bloggen. Tack! * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.