2012/3 Dejting på webben

Mars 2012.

Moderator: Anders Sköld Ahl

Tema: Dejting på webben

Människor kommunicerar på webben om alltfler områden i livet. Är det på särskilda dejtingsajter som man ska leta efter en partner eller fungerar det var man än kommunicerar online? Hur ska dejtingföretag kommunicera med marknaden? Vilka är framgångsfaktorer enligt dig?

Diskussionsunderlag från Anders Sköld Ahl:

1. Strategiska signaler

Anna är 32 år, läkare och fd fotomodell. Hon tycker att hon bara får svar från fel sorts killar och att dom är korkade och oseriösa med skamliga förslag. Anna finns med på både Facebook och två stora dejtingsajter i Sverige.
Hennes bild är från en av Victoria Secrets kataloger, där hon var med som modell.
Annas mål är att hon vill träffa en trygg, seriös akademiker som vill gifta sig och skaffa barn inom ett par år och flytta till en villa utanför Göteborg med havsutsikt.

A. Vad tycker ni om Annas kommunikationsstrategi? Reflektioner?
B. Sänder hon ut rätt budskap/signaler?
(Ge förslag på A & B på hur hon kan göra)
C. Vad bör Anna tänka på och hur bör hon gå tillväga för att träffa sitt livs stora kärlek på nätet?

2. Smarta kanaler

VD:n på ett av Sveriges största nätdejtingsföretag ”Matchia.com” har fått i uppdrag av styrelsen att sänka kostnaden för marknadsbudgeten med 50% och istället satsa på sociala medier istället för TV-reklam.

A. Går det att göra eller är det omöjligt?
B. Hur skulle en sådan strategi kunna se ut?
Vilka kanaler ska användas?
C. Skulle det göra någon skillnad mot TV-reklam? (ekonomiskt, affärsmässigt, varumärke)

3. Framgångsfaktorer

Hur ser den bästa dejting-tjänsten ut på webben 2017?

A. Anonymt eller med spårbar/öppen identitet?
Ex bild, filmer, namn och adress
B. Hur hittar man den rätta/rätte?
C. Fler förslag från gruppen?

Länkar: 

Se gruppernas sammanfattningar här i filmen på Bambuser av Maria Gustafsson.

Ödet är ett minne blott. Inlägg bloggat efter lunchträffen av Tobias Ekvall, Xelera.

Social Media Club. Inlägg bloggat efter lunchträffen av Ann-Charlotte Abrahamsson som även har bloggat om att känna sig dejtingutbränd.

Om kampanjen #Dejtaihop på Twittter av Anna-Carin Carnebro. Läs mer om #Dejtaihop: http://carnebro.se/dejtaihop/

Signa upp för Datey, dejtingappen som Fredrik Olofsson, Mobisleapps berättade om.

Bonusmaterial: 

Infografik över onlinedejting. Tipstack Elwira Kotowska.

Undersökning om dejtingsajter.

Ensam kille sätter upp flygblad på Manhattan och får 65 000 samtal. Tipstack Linda Eriksson.

Social Media Week, New York Paneldiskussion om kärlek och relationer på webben.

Social Media Week, London Sex, Love & Social Media.

På Twitter kan #dejtpres följas:
https://twitter.com/#!/search/%23dejtpres

Samt #dejtmejl
https://twitter.com/#!/search/%23dejtmejl.

Date Now, om många dejtingsajter.

Mashable, om dejtingsajters konstruktion och tillförlitlighet. Tipstack Henrik Ladström.

Foto: Sina Farhat @belola 

Välkomna till nästa lunchträff som kommer att ha temat e-handel och sociala medier med moderator Nina Dufmats den 27 april!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Människa eller maskin? Identifiera dig, så hjälper du till att minska antalet spamkommentarer i bloggen. Tack! * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.