2012/1 Gameful Design

Januari 2012

Moderator: Michael Sillion Håkansson @LordSillion på Twitter.

Tema: Hur ska vi använda Social Medier för att få mer PERMA i livet? Med hjälp av Gameful Design.

Diskussionsunderlag från Michael:

Vad är Gameful?
Det är att ha andan av en Gamer. Någon som är optimistisk, nyfiken, motiverad och alltid upplagd för en tuff utmaning.

Vad är Gameful Design?
Det är att skapa plattformar och upplevelser som gör det möjligt för en användare att ha andan av en gamer i verkliga livet.
Om något är Gameful har den en eller flera aspekter av PERMA i sig.

Vad är PERMA?
PERMA är dom fem hörnstenarna i positiv psykologi:

P – Positive Emotions – experiencing joy and pleasure. (Possitiva känslor – som glädje, stolthet, lycka, entusiasm, belåtenhet)
E – Engagement (or flow) – being consciously involved in our activities. (Engagemang – när man blir helt uppslukad av sin aktivitet och hamnar i Flow)
R – Relationships – having enjoyable and supportive interactions with others. (Relationer – dom bästa relationerna är Aktivt – Konstruktiva)
M – Meaning – creating a purposeful narrative about our lives. (Mening – Känslan av att göra något som är större än en själv)
A – Accomplishments – completing our goals and following our core values. (Prestationer – Att prestera och slutföra våra mål)

Läs mer i Michaels blogg.

Alla kommer få en utmaning att lösa i grupp under lunchen. Fundera gärna i förväg på någon utmaning som ligger dig närma om hjärtat som du vill ta dig an.

1. Även om vi vet att hälsa och träning är väldigt bra för oss så prioriterar väldigt många bort detta för mycket längre och stillasittande aktiviteter. Hur ska vi göra detta till en bra Co-Op övning via sociala medier eller en anpassad app?

2. Vi är alla dåliga beslutsfattare som tar väldigt mycket emotionella beslut. Hur kan man fatta bättre beslut med PERMA via sociala medier? Kan vi hjälpa varandra att grunda beslut och reflektera innan vi tar dom?

3. Våld och krig har blivit all sällsyntare även om kanske media ger en annan bild enligt Steven Pinkers senaste bok och forskning. (http://www.youtube.com/playlist?list=PL981CA4A821F4EF1E)
Hur kan vi se till det forsätter i denna riktningen?

4. Vänskap är svårt. Sociala medier har revolutionerat våra vänskapsband i många avseenden. Men hur ska vi kunna förbättra våra vänskapsband till dem närmast oss med sociala medier och PERMA?
Alla nära relationer är bäst om dom är aktiv-konstruktiva. Hur ska vi hjälpa andra på traven att utveckla relationer till denna nivån?

5. Landsgränser suddas ut och vi kommer möta massiva utmaningar att samsas om och bevara jorden resurser. Hur kan vi möta dessa utmaningar med sociala medier? Går det att med positiva metoder samarbeta till helt nya system att förvalta och fördela resurserna? Är det i allas intresse att göra detta?

Se filmer om PERMA och Gameful Design:

Jane McGonigal – On Productivity

Martin Seligman – Flourish and PERMA

We Don’t Need No Stinkin’ Badges: How to Re-invent Reality Without Gamification by Jane McGonigal from GDC 2011

Länkar:

Bambuser av Maria Gustafsson.

Diskussioner på utmaning 1 om hälsa här och här och här.

Diskussioner på utmaning 2 om beslutsfattande här  och här.

Diskussioner på utmaning 3 om att främja fred på jorden.

Diskussioner på utmaning 4 om vänskap här och här.

Diskussioner på utmaning 5 om resursfördelning här och här.

Michael tackar för diskussionerna.

Bambuser av Victoria Ahlén.

Michael Sillion Håkansson berättar om dagens tema.

Maria och Michael hälsar välkomna och introducerar dagens tema.

Gruppernas redovisningar om Gameful Design.

Foto: Maria Gustafsson

Tack alla 62 deltagare för att ni delade med er i dessa frågor! Michael uppskattade att många ville fortsätta diskutera så han bjuder nu in till en After Work på samma tema den 9 februari på Ibis, se inbjudan här.

Välkomna den 24 februari,då är det moderator Sara Leverin med temat att söka jobb via sociala medier.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Människa eller maskin? Identifiera dig, så hjälper du till att minska antalet spamkommentarer i bloggen. Tack! * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.