2011/8 Musik/er på internet

 

Augusti 2011

Moderator: Hans Selander @selanderart på Twitter

Tema: Musik/er på internet

Diskussionsunderlag från Hans.

Vi har alla ett förhållningssätt till sociala medier, vi har alla en relation till musik. Musikbranschen och då framförallt de stora skivbolagen tillhör de som sämst anpassat sig till de nya tekniker och kanaler som datorernas intåg i hushållen har givit. För att inte tala om Internets utbredning och nu senast mobilernas utveckling som gör de tidigare så smidiga CD-skivorna klumpiga, krångliga och ganska ointressanta.

Idag har vi alla tillgång till samma verktyg som skivbolagen har, fler
och fler etablerade artister startar egna bolag.

• Hur ska en artist göra för att hålla sig uppdaterad med vilka kanaler som gäller
för just sin genre, var finns de potentiella skivköparna/konsertbesökarna?

• Är det viktigt att finnas överallt? Spotify, WiMP, rdio, twitter, facebook,
myspace, hemsida, blogga osv osv

• Hur bygger man upp och utvecklar ett nätverk av branschfunktioner inom
musikbranschen så man kan serva artisterna bäst, samtidigt som man uppnår win-win-win?

• Är det samma regler som gäller inom musikbranschen vad gäller transparens, närvaro och interaktion som inom andra branscher?

• Vad finns det för likheter mellan en musikartist och ICA? Kan man driva ett
artisteri mer företagsmässigt utan att förlora sin själ?

• Hur ska framtidens musikproduktioner finansieras?

Länkar
Maria Gustafsssons Bambuser:

Film 1: Musik/er på internet.

Film 2: Musik/er på internet. Med tidigare frilansmusikern Lina Svensbergs brandtal, se bilden.

Film 3: Musik/er på internet.

Film 4: Musik/er på internet.

Foto: Kristina Svensson

3 reaktion på “2011/8 Musik/er på internet”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Människa eller maskin? Identifiera dig, så hjälper du till att minska antalet spamkommentarer i bloggen. Tack! * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.